Årsmöte 2020

årsmöte tisdag 24 mars kl. 19:00 i Folkets Park.

Årsmöteshandlingar finns fr.o.m. 9 mars i Biblioteket, Stationsvägen  2, Dalsjöfors.

Verksamhetsberättelse 2019
Verksamhetsplan 2020

Vid årsmöte med Dalsjöfors Vägförening tisdag 24 mars år 2020 kl. 19:00

Beslut om utdebitering inför kommande år 2020.

Behandling av verksamhetsplan för år 2020.

Verksamhetsberättelse 2019  -  Dalsjöfors Vägförening

Suppleanter: Roger Karlsson, David Hårsmar, Doris Viktorsson, Sven-Erik Håkansson

Föreningens uppgift är att bevaka och driva olika frågor rörande underhåll och trafiksäkerhet på de vägar som ingår i föreningens område.

Under året har styrelsen hållit sex sammanträden. Ett antal olika frågor för en bra trafikmiljö samt skötsel och underhåll har behandlats och kontakter och överläggningar har ägt rum med lantmäteriet, trafikverket, kommunledningskansliet, stadsbyggnadskontoret, tekniska förvaltningen och servicekontoret.

Föreningens vägar har kontinuerligt besiktigats tillsammans med berörda enheter inom Borås Stad. Trafikverket ansvarar för tillsyn av vårt vägnät på de fem vägar som vi har statsbidrag för. Behovet av beskärning av träd och växtlighet har utförts så att 4.6 meters fri höjd bibehålls och behovet av slyröjning och vägrensslåtter har påtalats och utförts.

Återkommande kontakter har skett under året med Tekniska förvaltningen, Servicekontoret och NCC angående skötsel och underhåll av gatunätet. Det har handlat om problemet med söndergrävda gator, lutande vägskyltar, klotter, snöröjning, sandning, sandsopning, vägrensslåtter, mm.

Under året har återställandet på grund av att fibergrävningarna pågått och huvuddelen av gatorna inom vårt område skall nu vara åtgärdade. Dock har arbetet med utbyte av VA-nätet på flera gator påbörjats och kommer att pågå under ganska lång tid framöver, detta har i sin tur medfört en hel del problem med framkomligheten.

Vi har framfört önskemål om högsta möjliga prioritet med återställande och vi har också framfört önskemål om asfaltering av hela vägytan på ett antal gator.

Under det gångna året så har asfaltering skett på ett stort antal gator inom samhället bl.a. på Skänstadsvägen, Hjortrydsvägen, Tallbitvägen, Orrevägen, Skogsduvevägen, Rönnvägen, del av Granvägen med flera.
Pakeringsförbud har under året införts på del av Alprosvägen och Näckrosvägen samt under vinterhalvåret på Smedjevägen. Under förra året infördes parkeringsförbud på del av Badhusvägen. Åtgärderna har varit påkallade och nödvändiga för att säkra framkomligheten för räddningsfordon och möjliggöra en bättre väghållning.

Ett antal mindre åtgärder har genomförts på olika platser i samhället och här kan bl.a. nämnas åtgärder för vattenavrinning utmed Sjödalsvägen.

Trafiksituationen vid Torget är en ständigt återkommande fråga. Målningsarbeten för att tydliggöra parkeringsytor, gångbanor och trafiksäkerhet inom torgområdet har skett och är återkommande projekt.

Vi fortsätter att driva frågan om trafiksäkerheten inom hela vårt område. Skrivelser har sänts till berörda myndigheter de senaste åren och samråd och besiktning av rådande förhållanden har skett tillsammans med berörda parter. Det gäller fortfarande bl.a. Boråsvägen vid Tummarpsskolan samt ned till Fritidsgården i Gårdabacken vidare en upprustning av hela Storgatan och behovet av gång- cykelväg upp i Hasslalid.

I samband med upprättandet av en ny Cykelplan för Borås stad så har vi inlämnat en antal synpunkter och önskemål om bättre och säkrare trafikmiljö. I tidsplanen 2022-2025 finns våra önskemål med vad det gäller sträckan utmed Boråsvägen, från Smedjevägen till stationsområdet vid Gårda. Därutöver planerar Borås Stad att knyta ihop cykelstråken och här finns sträckan från Djupadal fram till Uppegårdsgatan med i planen under samma tidsperiod..

Särskilt bör också nämnas våra skrivelser angående en bättre trafikmiljö utmed Uppegårdsgatan med anslutning till Boråsvägen med anledning av nybyggnationen där gett resultat och ny GC-väg planeras att färdigställas under 2020.

Samverkan med Attraktiva Toarp och Ortsrådet för Dalsjöfors samt med övriga vägföreningar i tätorterna utanför Borås är viktigt och vi håller regelbundna kontakter för utbyte av erfarenheter i olika frågor.

Sten-Gunnar Svensson        Seth Svensson                  Tomi Melander

Anki Bohman                     Sven-Erik Andersson          David Hårsmar

Roger Karlsson                   Sven-Erik Håkansson         Doris Viktorsson

Verksamhetsplan 2020 - Dalsjöfors Vägförening

Vägföreningen bevakar och arbetar vidare för en fortsatt upprustning och underhåll av föreningens vägar inom det enskilda vägnätet. Återkommande besiktning av vägnätet tillsammans med Trafikverket, Borås Stad-Tekniska förvaltningen och Serviceförvaltningen har hög prioritet.

Vid dessa tillfällen görs anteckningar om trafiksäkerhetsåtgärder, standard av vägarna och behov av insatser såsom omläggning och lagning av asfalt, utbyte av vägräcken, upprustning och utbyggnad osv. Dessa anteckningar följs kontinuerligt upp för genomförande.

Framförallt har styrelsen en mycket viktig roll i bevakning och påtalande av insatser för en förbättrad trafiksäkerhet. Det innebär bland annat att uppmärksamma att skymmande häckar och träd beskäres för bra siktförhållanden i vägkorsningar och vid utfarter. Vi driver frågor om att gång- och cykelvägar underhålls, byggs ut och förbättras.

Återkommande kontakter med berörda myndigheter som är ansvariga för olika områden är av stort värde. Vi följer behandlingen av föreslagna åtgärder i skrivelser och vid överläggningar med Borås Stad och Trafikverket till dess att framförda behov av insatser genomförts och inte läggs åt sidan utan åtgärd.

Vår förhoppning är att en fortsatt utbyggnad av gångväg/trottoar utmed Dalsjövägen från Badhusvägen upp till Dalsjöskolan skall kunna förverkligas de närmaste åren och vi fonderar medel till denna satsning.

Vi fortsätter att driva frågan om en upprustning av hela Storgatan med breddning av trottoaren samt anläggning av gång- och cykelväg i Hasslalid, från Folkets Park upp mot Övrarpsgården samt utbyggnad av gatubelysning för hela sträckan. Ärendet har aktualiserats i samband med att kommunen beslutat om en ny cykelplan.

Detta gäller även trafiksituationen vid torget. Vi är angelägna om en säker trafikmiljö med god tillgänglighet till butikerna i centrum och ett levande torg. Utformningen idag uppfattas som gångfartsområde men är huvudled och bussgata vilket skapar osäkerhet och stora risker för olycksfall. Busshållplatsen med avsmalning av gatan direkt utanför Konsums entré skapar problem och bilparkering sker ofta på gångbanan.

Vi har vid ett flertal tillfällen, senast i yttrande på Borås nya översiktsplan och cykelplan, påtalat den akuta situationen med avsaknad av gångbana/trottoar på höger sida av Boråsvägen, från Storgatan till Fritidsgården. Överläggningar med berörda parter har skett på plats och både kommunen och Trafikverket är väl medvetna om problemen. Flera intressegrupper, bl.a. Dalsjöfors Ortsråd, har också med skrivelser till berörda parter påtalat den farliga trafikmiljön.

Hela sträckan från Dalsjövägen till Stationsområdet bör förbättras med gång- och cykelbana och i den nya cykelplanen för Borås stad finns sträckan med för att åtgärdas under de närmaste åren. Här finns också beslut om att förstudie skall göras om möjligheterna att bygga ny cykelväg från Djupadal fram till Uppegårdsgatan. Även behovet av cykelväg utmed Stationsvägen har framförts.

Vi har även påtalat att väg 1701 från församlingshemmet ut till motorvägen bör förbättras och att cykelväg också anläggs utmed denna. Utmed sträckan bör även monteras upp belysning. Trafikflödet har här ökat kraftigt på senare år och den är också starkt belastad av tunga fordon.

Vi anser också att åtgärder bör genomföras på väg 1701 vid Uppgårdsgatans anslutning. Här är idag vid vissa tider en besvärlig trafiksituation med stor belastning med trafiken till och från vårdcentral, förskolor, idrottshall, bensinstation, butiker och boende. Trafiksituationen kommer att bli ännu större nu när ytterligare bebyggelse blir klar i Uppegårdsområdet..