Årsmöte 2019

årsmöte tisdag 26 mars kl.19.00 i Folkets Park.

Årsmöteshandlingar finns fr.o.m. 9 mars i Biblioteket, Stationsvägen  2, Dalsjöfors.

Verksamhetsberättelse 2018
Verksamhetsplan 2019

Vid årsmöte med Dalsjöfors Vägförening tisdag 26 mars år 2019  Kl.19.oo

Beslut om utdebitering inför kommande år 2019.

Behandling av verksamhetsplan för år 2019.

Verksamhetsberättelse 2018  -  Dalsjöfors Vägförening

Suppleanter: Roger Karlsson, Lena Laine-Pettersson, Thomas Wingren, Sven-Erik Håkansson

Föreningens uppgift är att bevaka och driva olika frågor rörande underhåll och trafiksäkerhet på de vägar som ingår i föreningens område.

Under året har styrelsen hållit sex sammanträden. Ett antal olika frågor för en bra trafikmiljö samt skötsel och underhåll har behandlats och kontakter och överläggningar har ägt rum med lantmäteriet, trafikverket, kommunledningskansliet, stadsbyggnadskontoret, tekniska förvaltningen och servicekontoret.

Föreningens vägar har kontinuerligt besiktigats tillsammans med Tekniska förvaltningen och Servicekontoret. Trafikverket ansvarar för tillsyn av vårt vägnät på de fem vägar som vi har statsbidrag för. Behovet av beskärning av träd och växtlighet så att 4.6 meters fri höjd bibehålls och behovet av slyröjning har påtalats och delvis utförts.

Återkommande kontakter har skett under året med Tekniska förvaltningen, Servicekontoret och NCC angående skötsel och underhåll av gatunätet. Det har handlat om problemet med söndergrävda gator, lutande vägskyltar, klotter, snöröjning, sandning, sandsopning, vägslåtter, mm.

Någon utplacering av farthinder under sommarhalvåret har inte varit aktuellt då det inte inkommit några ansökningar om detta bl.a. på grund av att fibergrävningarna pågått under lång tid och att samtliga gator ännu inte återställts inom vårt område. Detta har medfört en hel del störningar.

Vi har framfört önskemål om högsta möjliga prioritet till våren när man kan återuppta asfalteringen. Vi har också framfört önskemål om asfaltering av hela vägytan på ett antal gator.

Under det gångna året så har arbetet slutförts på Badhusvägen mellan Brandstationen upp till korsningen med Dalsjövägen. En del av gatan har breddats och på hela sträckan har en ny gångbana anlagts och nya belysningsstolpar monterats upp. Parkeringsförbud har införts på sträckan mellan Snödroppsvägen och Dalsjövägen. Vägföreningen har svarat för satsningen i samverkan med kommunen och Vattenfall.

Ett antal mindre åtgärder har genomförts på olika platser i samhället och här kan nämnas att i samband med nybyggnation och gatuanslutning mot Badhusvägen så har ett par nya dagvattenbrunnar fått grävas för bättre vattenavrinning på dessa anslutningsgator.

Trafiksituationen vid Torget är en ständigt återkommande fråga. Målningsarbeten för att tydliggöra parkeringsytor, gångbanor och trafiksäkerhet inom torgområdet har skett och är återkommande projekt.

Vi fortsätter att driva frågan om trafiksäkerheten inom hela vårt område. Skrivelser har sänts till berörda myndigheter de senaste åren och samråd och besiktning av rådande förhållanden har skett tillsammans med berörda parter. Det gäller fortfarande bl.a. Boråsvägen vid Tummarpsskolan samt ned till Fritidsgården i Gårdabacken vidare en upprustning av hela Storgatan och behovet av gång- cykelväg upp i Hasslalid.

För att säkra framkomligheten för räddningsfordon och möjliggöra en bättre väghållning så har parkeringsförbud införts på Alprosvägen och Näckrosvägen.

Särskilt bör också nämnas skrivelser angående en bättre trafikmiljö utmed Uppegårdsgatan med anslutning till Boråsvägen med anledning av nybyggnationen där.

Kommunen och trafikverket har under året gjort en satsning på Storgatan vid Folkets Park. En ombyggnad av bussvändplatsen inkl. hållplats har skett och en refug anlagts på Storgatan för en bättre trafikmiljö.

I samband med upprättandet av en ny översiktsplan för Borås stad har vi inlämnat en rad synpunkter med focus på Dalsjöfors och önskemål om satsningar på en bättre och säkrare trafikmiljö till vilket vi återkommer i vår verksamhetsplan.

Samverkan med övriga vägföreningar i tätorterna utanför Borås är viktigt och vi håller regelbundna kontakter för utbyte av erfarenheter i olika frågor.

Sten-Gunnar Svensson        Seth Svensson                       Tomi Melander

Anki Bohman          Sven-Erik Andersson                       Lena Laine-Pettersson

Roger Karlsson             Thomas Wingren                         Sven-Erik Håkansson

Verksamhetsplan 2019 - Dalsjöfors Vägförening

Vägföreningen bevakar och arbetar vidare för en fortsatt upprustning och underhåll av föreningens vägar inom det enskilda vägnätet. Återkommande besiktning av vägnätet tillsammans med Trafikverket, Borås Stad-Tekniska förvaltningen och Serviceförvaltningen har hög prioritet.

Vid dessa tillfällen diskuteras behovet om förbättrade trafiksäkerhetsåtgärder, standard av vägarna och behov av insatser såsom omläggning och lagning av asfalt, utbyte av vägräcken, upprustning och utbyggnad osv. Dessa frågor följs kontinuerligt upp för genomförande.

Vår förhoppning är att en fortsatt utbyggnad av gångväg/trottoar utmed Dalsjövägen från Badhusvägen upp till Dalsjöskolan skall kunna förverkligas de närmaste åren och vi avser att fondera medel till denna satsning.

Gemensamt med övriga intressenter följer och bevakar vi behovet av förbättringsåtgärder som behöver åtgärdas på ett antal platser inom vårt område för att skapa en säkrare trafikmiljö.

Vi fortsätter att driva frågan om en upprustning av hela Storgatan med breddning av trottoaren och anläggning av gång- och cykelväg i Hasslalid, från Folkets Park upp mot Övrarpsgården samt utbyggnad av gatubelysning för hela sträckan. Ärendet har aktualiserats i samband med att kommunen beslutat om en ny cykelplan.

Detta gäller även trafiksituationen vid torget. Vi är angelägna om en säker trafikmiljö med god tillgänglighet till butikerna i centrum och ett levande torg. Utformningen idag uppfattas som gångfartsområde men är huvudled och bussgata vilket skapar osäkerhet och stora risker för olycksfall. Busshållplatsen med avsmalning av gatan direkt utanför Konsums entré skapar problem och bilparkering sker ofta på gångbanan.

Vi har vid ett flertal tillfällen, senast i yttrande på Borås nya översiktsplan, påtalat den akuta situationen med avsaknad av gångbana/trottoar på höger sida av Boråsvägen, från Storgatan till Fritidsgården. Överläggningar med berörda parter har skett på plats och både kommunen och Trafikverket är väl medvetna om problemen. Dalsjöfors Ortsråd med flera intressegrupper har också med skrivelser till berörda parter påtalat den farliga trafikmiljön. Hela sträckan från Dalsjövägen till Stationsområdet borde förbättras med gång- och cykelbana.

Vi har även i yttrandet på översiktsplanen påtalat att väg 1701 från församlingshemmet ut till motorvägen bör förbättras och att cykelväg också anläggs utmed denna. Utmed sträckan bör även monteras upp belysning. Trafikflödet har här ökat kraftigt på senare år och den är också starkt belastad av tunga fordon.

Vi anser också att åtgärder bör vidtagas på väg 1701 vid Uppgårdsgatans anslutning. Här är idag vid vissa tider en besvärlig trafiksituation med stor belastning med trafiken till och från vårdcentral, förskolor, idrottshall, bensinstation, butiker och boende. Trafiksituationen kommer att bli ännu större när ytterligare bebyggelse blir inflyttningsklar i området.